tisdag 29 april 2008

ORIENTERING

Promenadfunderingar 3.

Vad är din plattform? Var nog den genomgående frågan (i olika skepnader både från M, K, gruppen och mig själv) som ställdes mig på handledningsseminariet.

Vetenskapen blev svaret. Men det känns inte bra, jag måste reda upp det här och hitta en fastare grund för min gestaltning.
Hur har då mina 3 tidigare projekt här på HDK sett ut? Kan jag hitta gemensamma nämnare?

1. Intresseområde?
Tid: hur den värderas beroende på vem man är.
Munkedal: Ungdomskulturer
Konflikt: Glappet, mellanrummet, friktionen mellan ungdomar och vuxna

2. Utgångspunkt.
Tid: Grytlappssamlingen
Munkedal: platsen
Konflikt: vindkraftverket och skorstenarna.

Verkar som om jag måste ha ett objekt att utgå ifrån… något som känns angeläget och intressant att bearbeta. Att starta i en filosofisk fråga och sedan fortsätta i filosofisk anda blir för många ”lösa” trådar för mig. Allting hänger liksom i luften, på något vis måste jag lyckas knyta ner det till det plan där jag befinner mig, till den ”synliga”, ”verkliga” världen… Men jag ser också att det är vissa saker i "den verkliga" världen som tilltalar mig mer än andra.

Vad hade tidsprojektet varit utan grytlapparna och virkning som företeelse?
Vad hade Munkedal varit utan klottret, mopederna och metaforen i form av en tvåtaktsmotor?
Vad hade konflikttemat blivit utan oljekraftverkets skorstenar i relation till vindkraftverket?
Inte särskilt intressant, inte för mig...


Jag är inte så fashinerad av saker som havet, skogen, naturen, djuren (tycker om allt det där självklart men jag går inte igång på det) ...däremot betong, klotter, maskiner och annat skapat av människan... att bygga, göra avtryck... vara medskapare.

I alla tre projekten har jag hittat symboler, metaforer,,, något visuellt som representerar det jag jobbar med. Det har jag inte nu och det är kanske därför jag inte kommer vidare. Det är kanske därför jag bara står och stampar och ältar samma förbannade frågor hela tiden… som inte leder någon vart.

Det verkar som om jag har en metod för mitt konstnärliga undersökande som brukar fungera. Varför inte pröva igen?

Jag måste alltså ta ner mitt projekt, eller snäva in det med följande frågeställningar:
1. Vart i allt detta ligger mitt ”egentliga intresseområde”?
2. Vilket ”visuellt objekt” kan bli föremål för mitt undersökande arbete?

Funderingar kring frågeställning 1:
Intresseområde.

Vad är det som knyter samman forskning, konst och pedagogik? … vad är det i dessa tre yrken som får mig att bli intresserad av dem? Att man som utövare har möjlighet att förändra, ställa frågor, medskapa…
Men kanske handlar det inte om vad dessa har var för sig utan vad dessa tre tillsammans har för möjligheter… för mig är detta de tre pelare som livet vilar på (för någon annan är förstås pelarna något annat).
Inget står för sig själv.

Individen - kollektivet

Delar - helhet

Teori - praktik

Samband

Broar

Kopplingar

Nät

Funderingar kring frågeställning 2:
Utgångspunkt.

Här kan jag fortsätta utifrån de associationer jag gjort i den förra frågeställningen.

Individen - kollektivet

Delar - helhet

Teori - praktik

Samband

Broar

Kopplingar

Nät

Människan

Vetgirighet

osv

Det är detta jag har att jobba med…

Inga kommentarer: