torsdag 17 april 2008

HUVUDBRY OCH HUVUDFRÅGA

Min hjärna upptas fortfarande av tankar kring om en konstnärlig gestaltning kan ligga till grund för ett vetenskapligt arbete med didaktiskt perspektiv. Det ser ut som om detta blir en av mina viktigaste frågeställningar eftersom jag anser det som mycket viktigt att jag vid min examination måste kunna besvara den mycket möjliga frågan:

- På vilket sätt är ditt arbete vetenskapligt?

Ur mitt perspektiv är det möjligt att utforma ett arbete av det här slaget så att det blir vetenskapligt och eftersom möjligheten finns att göra den här sortens examensarbeten så är det ju också möjligt ur utbildningens perspektiv. Men det är ingen självklarhet och jag tror att det är viktigt att man vet vilken form av frågeställningar som faktiskt är möjliga att behandla utifrån ett konstnärligt undersökande arbete.

Eftersom det inte finns några tydliga riktlinjer för hur ett sådant här examensarbete går till och inte heller några argument för varför det är möjligt så måste jag själv skapa mig dem. Detta är ett tidsödande arbete och därför får detta bli mitt examensarbetes huvudfråga:

- Är det möjligt att göra ett vetenskapligt examensarbete med utgångspunkt ur konstnärlig gestaltning?

Men eftersom jag redan är mitt uppe i det jag kritiskt granskar, och alltså är mån om att svaret på frågan skall bli JA! Så kanske jag bör omformulera min fråga till:

- På vilka grunder är det möjligt att göra ett vetenskapligt arbete med utgångspunkt ur konstnärlig gestaltning?

För att besvara den här frågan måste jag behandla frågor som:

- Vad är konstnärlig forskning?
- Kan konstnärlig forskning sägas vila på vetenskaplig grund?
- Hur ser sådan forskning i så fall ut?
- Vilken typ av didaktiska frågor är relevant att undersöka i ett sådant arbete?
- Vad ser jag i min egen konstnärliga process som kan räknas till vetenskaplig forskning?

Säkerligen dyker fler frågor upp under arbetets gång.

En jobbig insikt är att om jag i mitt arbete upptäcker att svaret på min huvudfråga är:

- NEJ!

…blir jag då underkänd på mitt examensarbete?

2 kommentarer:

M sa...

Jag förväntar mig att du kommer att skriva en avhandling senare med utgångspunkt i dessa superviktiga frågor. Detta är bara uppvärmningen:)

Hoppas ni hade en trevlig lunch i torsdas. Själv pluggade jag hela dagen på IPD och det var tur eftersom det tog hela dagen att och kvällen att färdigställa enkäten.

kram

M sa...

Menar att jag verkligen kan se dig framför mig som grym forskare...