onsdag 23 april 2008

GESTALTNING - SANNINGSBEGREPPET


Hur kan man då jobba med sanningsbegreppet genom gestaltande arbete? Jag funderar...
...mindmap´s är bra.

Funderar på vart jag skall börja att nysta.
Vad är sanning?
Finns sannignen?
Kan kunskap leda till sanning?
Är kunskap och sanning samma sak?
Är vetenskap sanning?
Kan en illusion vara en sanning?

Pragmatismen verkar intressant, en demokratisk sanningssyn som kopplar samman vetenskap och metafysik. Menar att all vetenskap ändå bara är aproximationer så vad skulle då skilja metafysiken från vetenskapen?

Tänker på konstnärens frihet att förvirra sanningen, kanske ifrågasätta vetenskapen, att den behövs för det. Men konstnen har också en funktion att förtydliga världen, göra den gripbar. Men också ibland låta oss fly ifrån verkligheten och sanningen.

Är verkligheten sanningen?
Nej, det kan inte vara sant!

Är sanning en hybrid mellan en objektiv yttre värld och vår egna upplevelse av den?
...och vad fan är verklighet?

Är sanningen något konstant?
Förmodligen inte.

Om sanningen inte finns... har vi då uppfunnit ett ord som aldrig kan uppnås, ett ord på något som inte finns, ett ord som syftar till en utopi... eller ett strävansmål.

2 kommentarer:

Tina sa...

sista stycket är för spännande för att jag ska våga nysta i det. det kommer bo i mitt huvud ett tag. växa, kryma o vila medan jag möter alla som pratar om sanning hela dagarna.

Camilla sa...

Hej, Signe! Kul att du hittade hit. Ja, sanning är ibland mer förvirrande än lögn :)