tisdag 13 maj 2008

SAKER KNYTS IHOP OCH FALLER PÅ PLATS

Rasoul berättade om Platons roll i hur vi ser på konsten idag. Platon =konstens fiende nummer ett.



Platons idéer om den absoluta sanningen:

De absoluta ideerna=sanningen (det manliga förnuftet)

Vår värld=en skugga av den absoluta idévärlden

Konsten=en skugga/avbild av vår värld=längst ner i hierarkin



Ett nytt ord:

Aletheia=sanning relaterad till konst=insikt



Handledning med Tarja. Hon tycker alltid att läget är under kontroll,,, oroväckande men samtidigt väldigt lugnande på något vis. Tipsade om Mikael Alexandersson.

I läsningen och skrivandet flyter allt på bra, jag har ju trots allt en process att knyta an till även om den inte alstrat något materiellt ännu. Det är lite svårt bara att veta vart tonvikten på texten skall ligga när jag inte riktigt har kontroll på mitt gestaltningsarbete (känns som om jag har skrivit den här meningen i minst två tidigare processbloggar :)).



Hansledning med Mattias och Katti.

Gör något av det där som påverkat hela den här terminen, din ansökan till Valand, ta vara på frustrationen.

Tanken har slagit mig, men fegheten har fått mig att avstå. Vill inte visa min sårbarhet. Har kämpat för detta sååå länge,,, hur naivt det än kan låta så känns det som hela min tillvara står och faller med hur det går. Jag är ju så nääära nu. Som när man bygger ett korthus och skall bara, bara få dit toppen,,, man håller andan,,, inte andas, inte andas för då rasar hela skiten.




Samtidigt som jag på kryssen i almanackan och sidorna som avverkas i böckerna ser att tiden faktiskt rör sig frammåt så står den på något vis stilla. Allt står stilla i väntan på brevet. Brevet med dommen.


Jag ältar intervjun i huvudet gång på gång. Tänker att dom tycker att jag inte platsar. Jag vill platsa, jag vill passa in.


Jag är förbannad på hur mycket av ens liv som styrs av andra än mig själv,,, samtidigt som jag vet att mitt liv inte varit någonting utan alla andra.

Hela ansökningsförfarandet är så otroligt långdraget, måste det ta sån tid.


När det gäller gestaltningsarbetet är jag


spänd


okoncentrerad


självkritisk


...jag vill så gärna komma vidare, att det skall bli bättre för varje projekt, examensarbetet skulle bli pricken över iet. Svårt ibland att få till en prick.

Tillåt dig att genomföra även dåliga idéer säger Katti, slappna av!


Jag har haft så många idéer men inte tyckt att någonting duger... de som redan är förkastade känner jag inte för att ta upp... de idéer som växt fram den senaste veckan handlar om sågning.


"Att såga" som metafor för att vara kritisk,,, vi skall lära våra elever ett vetenskapligt förhållningssätt, få dem att tänka kritiskt,,, men när övergår det konstruktivt kritiska tänkandet till destruktivt kritiskt tänkande?


"Såga" också metafor för min egen självkritik, för prestationsångest.


"Sågning" som metafor för min största rädsla, att bli bortvald, att inte duga.


"Sågen" det vetenskapliga vekrktyget, att såga bort bit för bit tills endast kärnan återstår.


Frågan är nu bara om det är en motorsåg eller en fogsvans. Det hade ju varit coolt om det var en motorsåg, härligt brötigt och snabbavverkande... men det måste nog erkännas att det i just detta fall rör sig om en dåligt slipad fogsvans... långsamt och svettigt.

Inga kommentarer: